piątek, 22 maja
Kiedy baterie są na wyczerpaniu… – emocjonalna pierwsza pomoc dla Rodziców
Drodzy Rodzice – to już dwa miesiące, jak każdy z Was mierzy się z nowymi standardami „normalności”. Przeniesienie szkoły do domu, kolejne obowiązki wynikające ze zmiany codziennego funkcjonowania; reorganizacja czasu i przestrzeni (przecież wielu z Was musi mieć swój kącik do pracy zdalnej z domu); zaplanowanie opieki nad dziećmi w momencie, kiedy mimo wszystko, trzeba było iść do pracy; nauka załatwiania codziennych spraw przez Internet – a wszystko po to, żebyście Wy i Wasi najbliżsi, byli zdrowi i bezpieczni. Jesteśmy dumnie, że dajecie radę utrzymać ten nowy, wypracowany porządek. Ale przychodzi taki moment, kiedy fizyczne i psychiczne „baterie” się wyczerpują. Co wtedy? Na ratunek przybywają treści, zamieszczone w dwóch załącznikach.
Umieściłyśmy w nich miedzy innymi „Apteczkę pierwszej pomocy emocjonalnej”. W niej, drodzy Rodzice, znajdziecie osiem, absolutnie podstawowych (i zarazem całkiem skutecznych) propozycji działań, które możecie wykorzystać, w momencie kiedy dopada Was stres albo poczucie bezsilności. Dodatkowo, w załączniku drugim, stworzyłyśmy listę prostych, relaksujących czynności, dzięki którym łatwiej będzie obniżyć poziom napięcia emocjonalnego, w warunkach domowych.
Pamiętajcie również, że jednym z najlepszych sposobów na rozładowanie skumulowanych emocji, jest rozmowa. Gdybyście, drodzy Rodzice, potrzebowali kontaktu z psychologiem albo pedagogiem szkolnym, zespół psychologiczno-pedagogiczny jest do Waszej dyspozycji – czasami dobrze jest się po prostu „wygadać”.
Kilka sposobów na rozładowanie stresu
Emocjonalna apteczka dla rodzica
Życzymy dużo spokoju i wytrwałości!
Anna Kądziela-Sieg – pedagog
Aleksandra Gardocka – pedagog
Aleksandra Ormińska – psycholog
piątek, 8 maja
Drodzy Uczniowie, e-bezpieczeństwo jest cool!
Krótko, zwięźle i na temat – bezpieczeństwo w Sieci to podstawa. Zwłaszcza teraz, gdy przed ekranem Waszych urządzeń spędzacie o wiele więcej czasu – szkoła, zakupy, spotkania on-line z przyjaciółmi, oglądanie filmów, czytanie książek i tak dalej. Dlatego chcemy przypomnieć Wam jak najwięcej informacji, związanych z bezpiecznym posługiwaniem się nowoczesnymi technologiami – zarówno sprzętem, jak i samym Internetem.
W załącznikach znajdziecie całe mnóstwo informacji związanych z bezpieczeństwem on-line. Uzyskacie odpowiedź na pytanie co zrobić, żeby ustrzec się przed zagrożeniami, zatroszczyć o prywatność oraz bezpieczeństwo Waszych danych (szczególnie na różnych portalach społecznościowych oraz komunikatorach). Dodatkowo, przygotowałyśmy dla Was kilka, prostych sposobów, jak dbać o swój organizm, podczas długiego spędzania czasu przed ekranem.
Młodszych Uczniów zachęcamy także do skorzystania ze strony https://sieciaki.pl/, gdzie umieszczono dla Was dużą ilość niezwykle ważnych i potrzebnych informacji, w formie gier, komiksów, filmików i krótkich animacji.
Gdybyście potrzebowali więcej porad i informacji, zapraszamy do kontaktu na drodze mailowej – psychped.spmrocza@wp.pl
Przerwa dla mózgu, odpoczynek dla oczu
Pozdrawiamy serdecznie!
Zespół Psychologiczno-Pedagogiczny
poniedziałek, 4 maja
E-bezpieczni, czyli jak zadbać o bezpieczeństwo swojej Rodziny w Internecie
Internet – zawsze, wszędzie, o każdej porze. Zwłaszcza teraz, w dobie społecznej izolacji, spędzamy w nim coraz więcej czasu – nie trzeba bowiem wychodzić z domu, żeby zrobić zakupy, zapłacić rachunki, obejrzeć film, odrobić z dzieckiem lekcje, porozmawiać z rodziną albo przyjaciółmi. Dlatego niezwykle ważne jest nie tylko zdroworozsądkowe planowanie czasu spędzonego w towarzystwie nowoczesnej technologii, ale również odpowiednie zabezpieczenie siebie i swoich bliskich.
Zatem o czym należy pamiętać, żeby ustrzec siebie i wasze dzieci przed zagrożeniami, zatroszczyć się o prywatność oraz bezpieczeństwo danych? Cenne porady i wskazówki, znajdziecie w załącznikach, znajdujących się poniżej. Dodatkowo możecie też skorzystać ze strony https://sieciaki.pl/ , gdzie umieszczono dużą ilość materiału edukacyjnego w przystępnej i ciekawej formie, zwłaszcza dla młodszych dzieci.
Gdybyście potrzebowali więcej informacji i porad, zapraszamy do kontaktu na drodze mailowej – psychped.spmrocza@wp.pl
Pozdrawiamy serdecznie!
Zespół Psychologiczno-Pedagogiczny
poniedziałek, 27 kwietnia
Negatywne w pozytywne! – trening umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
„Nie potrafię tego zrobić!”, „Znowu się nie udało!”, „Nie poradzę sobie!” – ile razy takie myśli przeszkodziły każdemu z nas w osiągnięciu jakiegoś celu, wykonania powierzonego zadania, a w momencie porażki pogłębiały uczucie przygnębienia, złości i frustracji; obniżały poziom samooceny oraz wiary we własne możliwości. A gdyby zamiast nich pojawiły się myśli typu: „Dam radę!”, „Spróbuję jeszcze raz!”, „Jestem w stanie to zrobić!”? One nie tylko motywują do dalszego działania, ale przede wszystkim redukują poziom stresu, pozwalając na spokojnie wymyślić nowe rozwiązanie.
Pomocne w treningu przekształcania negatywnych myśli, bez wątpienia są karty pracy stworzone przez specjalistów z Centrum Wspomagania Rozwoju Dziecka i Rodziny PROGRES (znajdują się one w załączniku). Informacje dla kogo są one przeznaczone oraz przykład zastosowania, zaprezentowałam w drugim, załączonym pliku, z instrukcją ich używania.
W razie jakichkolwiek pytań, wątpliwości, jestem do Państwa dyspozycji pod adresem e-mailowym: psychped.spmrocza@wp.pl
Pozdrawiam serdecznie!
Aleksandra Ormińska
psycholog szkolny
czwartek, 23 kwietnia
TELEFON DO PRZYJACIELA – POMOC TELEFONICZNA I WSPARCIE ON-LINE
Każdy z Nas spotyka się na co dzień z różnymi trudnościami – z jednymi radzimy sobie lepiej, z innymi gorzej. Są też takie sytuacje, w których kompletnie nie wiemy, co mamy robić, do kogo udać się po pomoc.
Dzisiaj przygotowaliśmy dla Was, drodzy Rodzicie i Uczniowie, bazę kontaktów telefonicznych i on-line do specjalistów, z której możecie korzystać w momencie wystąpienia różnych kryzysów albo sytuacji trudnych, traumatycznych – zarówno kiedy sami ich doświadczacie albo wtedy, kiedy jesteście ich świadkami. Pamiętajcie, że do Waszej dyspozycji są także Wychowawcy oraz My – zespół psychologiczno-pedagogiczny (psychped.spmrocza@wp.pl).
Nie bójcie się mówić o Waszych problemach. Szukanie pomocy nie oznacza, że ktoś jest słaby i nieporadny, wręcz przeciwnie – świadczy to o tym, że:
Chce wyjaśnienia niektórych obszarów w życiu
Chce zmierzyć się ze złożonymi, czasami trudnymi emocjami
Chce przepracować traumatyczne doświadczenia
Chce przełamać negatywne wzorce myślenia
Chce uczyć się nowych technik radzenia sobie
Koncentruje się na rozwoju osobistym
Pamiętajcie, niezależnie od sytuacji, nie jesteście sami. Zwłaszcza teraz, gdy większość spraw załatwia się na drodze telefonicznej lub on-line, dostęp do pomocy jest jeszcze większy.
Pomoc i wsparcie dla dorosłych
Pomoc i wsparcie dla dzieci i młodzoeży
Z serdecznymi pozdrowieniami
Zespół psychologiczno-pedagogiczny
piątek, 17 kwietnia
Strefa Rodzica – bycie wsparciem dla dziecka w dobie koronawirusa
Epidemia koronawirusa trwa – czas izolacji się wydłuża, a na mieszkańców nakładane są kolejne restrykcje i nowe zasady bezpieczeństwa, do których należy się zastosować. Troska o zdrowie własne i naszych najbliższych, natłok obowiązków, niepewność zatrudnienia, ciągłe wymyślanie sposobów na kreatywne spędzanie czasu w domu – te wszystkie elementy sprawiają, że w Tobie, drogi Rodzicu, pojawia się nasilone uczucie lęku, niepewności czy też zwyczajnie – podwyższony poziom stresu. W zaistniałych warunkach, reakcje te są zupełnie normalne i w pełni adekwatne, każdy z nas ma do nich pełne prawo.
Szczególnie silnie odczuwają je dzieci. Mimo iż każde z nich radzi sobie z tymi trudnymi uczuciami na swój własny, indywidualny sposób, to w dobie zamknięcia szkół oraz braku realnych kontaktów z otoczeniem i rówieśnikami, bezapelacyjnie potrzebują czasu, miłości, spokoju i zrozumienia ze strony najbliższych im osób.
W jaki sposób im to wszystko zapewnić? Przede wszystkim przez rozmowę, dopasowaną do wieku i etapu rozwoju dziecka. Spokojny, pełen zrozumienia ton głosu, rzetelne i sprawdzone informacje, przekazane w takiej formie, która będzie dla niego ciekawa i zrozumiała, stanowią podstawę rodzicielskiego wsparcia, które może obniżyć powstały lęk i niepokój.
Pomocne mogą być materiały, dołączone do dzisiejszego wpisu. W załączeniu, drogi Rodzicu, otrzymasz kilka wskazówek wypracowanych przez UNICEF oraz krótką, obrazkową instrukcję, dotyczącą ubierania i zdejmowania maseczki ochronnej (warto zapoznać z nią dziecko). Dodatkowo, jako zespół psychologiczno-pedagogiczny, wybraliśmy dwa filmiki – zbiór informacji o koronawirusie:
Dla maluchów, w formie bajki profilaktycznej – https://www.youtube.com/watch?v=vgOjaF_ZZgg
Dla dzieci starszych, młodzieży (i dorosłych) – https://www.youtube.com/watch?v=a63Rp1zFVqI
POKAŻ WSKAZÓWKI POKAŻ INSTRUKCJĘ
Życzymy dużo zdrowia!
Zespół psychologiczno-pedagogiczny
środa, 8 kwietnia
Drogi Uczniu!
Z powodu czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych, przyszło Ci w roku szkolnym 2019/2020 odnaleźć się w zupełnie innej rzeczywistości szkolnej niż ta, którą do tej pory znałeś. Liczne zasady bezpieczeństwa, napływ ogromnej ilości wiadomości, związanych z koronawirusem, brak możliwości przewidzenia rozwoju sytuacji – rozumiemy, że to wszystko może być dla Was bardzo przytłaczające. Dodatkowo, szkoła nagle zagościła w Twoim domu. Nowe materiały, skrupulatnie przygotowywane przez Nauczycieli, nie zawsze są łatwe do opanowania a duża dawka wiedzy do samodzielnego przyswojenia, może generować niepokój oraz zwątpienie w posiadane zdolności i umiejętności.
Dlatego niezmiernie ważne jest zaplanowanie swojego dnia oraz odpowiednia organizacja procesu nauczania, żeby praca z materiałami przesyłanymi od Nauczycieli, przynosiła oczekiwane rezultaty.
Zespół psychologiczno-pedagogiczny chce Wam ułatwić to zadanie i spieszy z kilkoma wskazówkami, które pozwolą uporządkować dzień w taki sposób, żeby ze spokojem można było zdobywać nową wiedzę i umiejętności:
-
Wstawaj codziennie o podobnej porze. Nie „zarywaj” nocek na siedzeniu przed komputerem albo używaniu telefonu komórkowego! To niezmierne ważne dla sprawnego funkcjonowania Twojego mózgu.
-
Zjedz pożywne śniadanie! Możesz pomóc w jego wykonaniu albo zrobić je samemu dla całej Rodziny.
-
Uporządkuj swoje miejsce pracy – pościel łóżko, poukładaj rzeczy na swoje miejsce, przygotuj sobie niezbędne materiały, zorganizuj przestrzeń na swoim biurku, zadbaj o odpowiednie oświetlenie oraz wygodne krzesło do siedzenia.
-
Warto pozbyć się „rozpraszaczy” – wyłącz telewizor, wycisz głośną muzykę. W ten sposób o wiele łatwiej skoncentrować się na wykonywanym zadaniu, a nowy materiał zapamiętujemy szybciej i skuteczniej.
-
Systematycznie sprawdzaj wiadomości od nauczycieli, na bieżąco zapoznawaj się ze wszystkimi materiałami, przygotowanymi przez uczących danego przedmiotu. Odkładanie zadań na później może spowodować duże zaległości, które trudno będzie nadrobić.
-
Rób sobie przerwy w nauce. Możesz to zrobić wykorzystując na przykład ćwiczenia przekazane od nauczycieli wf-u, bawiąc się z rodzeństwem, grając w gry planszowe, czytając książki, rozwiązując logiczne łamigłówki (krzyżówki, sudoku itp.). Zadbaj o zdrowie swojego ciała i umysłu!
-
Jeśli jakieś zadanie sprawia Ci trudność, skontaktuj się z kolegami i koleżankami z klasy. Przy okazji zapytaj co u nich słychać, jak się czują – wzajemne wsparcie i pozytywne wiadomości pomogą przetrwać ten trudny czas.
-
Jeśli nie potrafisz wykonać zadania danego zadania, a kolega lub koleżanka nie są w stanie Ci pomóc – nie zadręczaj się! Skontaktuj się z nauczycielem i poproś o potrzebne wsparcie.
-
I na koniec – myśl pozytywnie! Odpocznij po skończonej pracy – to może być czas tylko dla Ciebie albo spędź go ze swoją Rodziną.
W razie pytań/wątpliwości zapraszamy do kontaktu na drodze e-mail:
psychped.spmrocza@wp.pl
Życzymy powodzenia!
Anna Kądziela Sieg – pedagog
Aleksandra Gardocka – pedagog
Aleksandra Ormińska – psycholog
środa, 8 kwietnia
Oswajamy emocje – karta pracy „Wielkanoc”
Wielkanoc – w polskiej tradycji Święta pełne radości, kolorowych pisanek i rodzinnych spotkań. W tym roku, ze względu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, będą one wyglądały inaczej niż zwykle. Dlatego warto przyjrzeć się emocjom i potrzebom związanym ze zbliżającą się Wielkanocą.
W związku z tym proponuje zarówno Rodzicom jak i Wam, drodzy Uczniowie, wypełnienie karty pracy pt. „Wielkanoc”, opracowanej przez panią Anną Kracz – psychologa zajmującego się pracą z dziećmi i młodzieżą, autorką portalu emocjedziecka.pl
Materiał jest przeznaczony dla osób w każdym wieku – od tych najmłodszych do najstarszych domowników. Kartę można dać dziecku do samodzielnego wypełnienia (technika dowolna – kredki, pisaki, wyklejanki itp.), jednakże niezwykle ciekawym doświadczeniem zarówno dla Rodzica jak i dziecka, będzie wspólne wypełnienie załączonego materiału – każdy ma swoją kartę i wypełnia ją sam. Po zakończeniu pracy warto porozmawiać o informacjach, które każde z Was zamieściło na swojej karcie pracy. Będzie to niezwykle ubogacające doświadczenie, wzmacniające więzi oraz pomagające rozmawiać o emocjach, w tych nowych, trudnych okolicznościach.
Pozdrawiam serdecznie!
Aleksandra Ormińska
psycholog szkolny
piątek, 3 kwietnia:
Czas spędzony w domu nie musi być nudny! Propozycje nowych aktywności.
Drodzy Rodzice!
Zdajemy sobie sprawę, że w obecnym czasie, kiedy okres kwarantanny ulega wydłużeniu, a zasady bezpieczeństwa zaostrzone są jeszcze bardziej, znudzenie Waszych pociech może być dodatkowym obciążeniem. Mamy świadomość, że zbyt długie korzystanie z nowoczesnej technologii (smartfon, tablet, komputer, telewizor, konsola), niesie ze sobą niebezpieczne konsekwencje zdrowotne i psychologiczne, zarówno dla rozwoju dzieci, jak i dorastających nastolatków. Wierzymy, że „stajecie na głowie”, żeby w sposób ciekawy i kreatywny, wypełnić każdy dzień spędzony w domu. Nie ma jednakże studni bez dna – przytłoczeni zaistniałymi trudami życia codziennego, możecie zwyczajnie nie mieć siły na wymyślanie nowych zabaw i aktywności.
Dlatego zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nakle nad Notecią, gdzie różni specjaliści umieścili propozycje gier i zabaw (dwie z nich przedstawiamy w załączeniu, poniżej treści niniejszego komunikatu). Ponadto, wiele ciekawych aktywności można znaleźć na Facebook’u, na przykład na profilu „Moje dzieci kreatywnie”. Pamiętajcie, że również My – zespół psychologiczno-pedagogiczny, jesteśmy do państwa dyspozycji, za pośrednictwem komunikacji mailowej: psychped.spmrocza@wp.pl .